Зелени талас
Ово је научни пројекат осмишљен у циљу популаризације науке, намењен ученицима и школама. Он је део ширег пројекта Европске Уније под називом FIBONACCI, који има за циљ популаризацију и ширење истраживачког метода у предавању наука у школама (IBSE – Inquiry Based Science Education), као и успостављање европске мреже за развој и ширење овог концепта образовања. До сада се пројекту прикључило 25 градова из 21 земље Европе.
Пројекат постоји од 2008. године, а од ове године се реализује и у Србији и у нашој школи. Базиран је на вишегодишњем праћењу појаве биљака и животиња весника пролећа, као и на мерењима основних климатских параметара (температуре, количине падавина и брзине ветра) одређеног подручја. Оно што представља посебну вредност пројекта је што ученицима и наставницима пружа могућност савладавања вештине коришћења комуникационе платформе (интернет сајта) за припрему, унос и слање података, као и могућност дневног праћења података. На овај начин се може пратити у којим деловима земље је пролеће стигло прво и како се „ширило“ по земљи (отуда потиче назив Greenwave). Прављење великог броја записа узетих широм земље, као и чињеница да школе могу да реагују одмах чим примете локалне промене и прикупљене информације директно објаве на сајту, допринеће да се релативно брзо стекне шира слика о променама које се дешавају на нашој планети.
Поређење и анализа података из више узастопних година научницима може помоћи да боље сагледају и схвате глобалне климатске промене. Стручни тим Greenwave пројекта прати да ли су се одређене врсте појавиле сувише рано или пак касније него што је уобичајено. На тај начин ученици и наставници могу помоћи научницима да дођу до сазнања о евентуалном померању сезонске границе у појављивању пролећа, што може бити један од индикатора климатских промена на Земљи. Са Greenwave сајта ученици такође могу научити и зашто долази пролеће, шта се дешава током пролећа, зашто уопште постоји смена годишњих доба, зашто ласте одлазе у јесен… На једноставан и ученицима близак начин се објашњава настанак климатских промена и глобалног загревања, или шта је то ефекат стаклене баште. Посебно место на сајту чине занимљивости у вези са „фолклором временских прилика“, где се ученици и наставници могу упознати са народним веровањима у вези са предвиђањем временских прилика. Осим што директно учествују у решавању проблема климатских промена на Земљи, укључивање у овај пројекат ученицима омогућава да развију и друге вештине, на пример вештину посматрања, анализе и доношења закључака, чему се до сада није придавао велики значај у школама, већ је то углавном било резервисано за „праву“ науку и „праве“ научнике. С друге стране, пројекат пружа могућност да се из прве руке сазна и разуме шта се догађа са природом, што ће утицати на садашње и будуће генерације да се боље и одговорније односе према животној средини.
Сајт је доступан и на српском језику на адреси http://greenwave-europe.eu
Једноставном регистрацијом, ученици и њихови наставници се могу укључити у овај масовни научни експеримент прилагођен школама и тиме постати део европске мреже за дисеминацију истраживачког метода у настави природних наука. У Србији је до сада укупно 60 школа затражило активацију путем Греенwаве сајта, а више од две трећине ових школа редовно шаље податке са терена. Осим основних, укључени су и ученици нижих разреда средњих школа, а по први пут у Србији (мада је то у европским земљама већ уобичајена пракса) и деца предшколског узраста учествују у једном оваквом пројекту.
Координатори пројекта у нашој школи су учитељ Зоран Дуловић и наставница биологије Милица Шукиловић.